Forlænget weekend i Paris – en vandring gennem oplevelser

Vi besøgte Paris fra fredag den 19. til mandag den 22. maj 2017 sammen med et par gode venner.

Vi havde allerede i februar booket nogle ret billige billetter med Air France direkte fra Billund til Paris – ca. kr. 1.300 for en returbillet med udrejse fredag eftermiddag og hjemrejse mandag kl. 20.30. Rejsetidspunkterne betød, at vi fik fin tid til at komme ud at spise fredag aften, ligesom vi næsten havde en fuld dags oplevelser mandag.

Samtidig med booking af fly havde vi booket et hotel. Det afgørende kriterium for os var, at hotellet var i eller i umiddelbar nærhed af Marais-kvarteret. Vi har tidligere været på ferie i Paris og har også tidligere boet i Marais. Vi er vilde med kvarteret, fantastisk miljø med lækre butikker, fine caféer, små og store parker mv. Vores valg af hotel faldt på Hotel Angely http://www.angelyhotelparis.com/. Det var yderst rimeligt i pris – godt kr. 1.000 pr. nat for et dobbeltværelse via hotels.com – og med en super fin og rolig beliggenhed i yderkanten af Marais og tæt på café-miljøet langs Canal St. Martin. Vi følte, at vi kunne gå til det meste – vi gik så også rigtig meget, ca. 15. km pr. dag. Værelserne var helt ok, eneste udfordring var, at wifi-forbindelsen var ret ringe.

Ved ankomsten til Paris lufthavn (CDG) købte vi billetter med RER (tog) fra lufthavnen og til Gare du Nord. Vi valgte ikke at købe dagsbilletter til metroen, da vi netop gik en del, men købte i stedet flere gange 10 enkeltbilletter (små EUR 15), hvilket bedst kunne betale sig for os.

Som så mange andre gange når vi rejser, så havde vi haft fokus på gode spisesteder i forbindelse med planlægningen af rejsen. Vi havde bl.a. søgt på Michelins hjemmeside med fokus på Bib Gourmand-restauranter, ligesom jeg havde fået gode tips fra Palle, kokken på mit arbejde. Den første aften havde vi via Michelins hjemmeside booket på en etstjernet Michelin-restaurant, Au Trou Gascon, hvor vi fik en super lækker 7-retters gastronomi menu for små EUR 70 bl.a. med lidt frølår. Det kan varmt anbefales at gøre det til en del af oplevelsen af Paris med et sådant besøg.

Dagen efter startede vi med at bevæge os rundt i Marais. Området omkranset af Place des Voges, Rue des Francs Bourgeois, Rue Vielle du Temple og den jødiske gade Rue des Rosiers er hjertet af Marais. Det skal opleves. Gader som Rue de Bretagne er dog også en oplevelse værd, se nedenfor.

Efter at have genset Marais gik vi hen til Pompidou Centeret og videre til Les Halles. Vores ene rejsefælle er tidligere kok, og da jeg havde fået et tip fra kokken på mit arbejde ift. en butik med alt i særligt køkkenudstyr, E. Dehillerin besøgte vi den helt unikke butik. Den er et besøg værd for alle med bare et minimum af interesse i madlavning – en gammel autentisk butik.

Vi vandrede videre til Louvre og gennem parken op mod Concorde Pladsen. Vi valgte dog at tage en afstikker mod Place Vendôme – en meget mondæn plads med bl.a hotel Ritz, der jo gav anledning til en ministers fald i Danmark i 70’erne. Vi fandt et lille sted til en frokost, hvor jeg fik tartar på den franske facon. Det går man aldrig helt galt af, og en anden fik Moules frites. Derefter bevægede vi os mod Champs Elyssée og sluttede dagen af med et besøg i Galeries Lafayette i nærheden af Operaen. I Lafayette skal man opleve den fine kuppel, der danner taget i dameafdelingen og ikke mindst skal man besøge Maison på den anden side af gaden, der er hele fødevaredelen af varehuset. Det er helt fantastisk, hvad de har at byde på.

Om aftenen ville vi spise på en Bib Gourmand restaurant i nærheden af vores hotel, http://bistrotlessentiel.fr/le-villaret/. Det var der så også andre end os, der havde tænkt den lørdag aften, men vi fik tilbud om et bord kl. 22. Det valgte vi at takke ja til. Det gode råd er altså at planlægge, hvor I vil spise aftensmad hjemmefra, og så rent faktisk også bestille i god tid. Det var hele ventetiden værd. Vi fik en ret fantastisk 5-retters menu til EUR 55.

Næste morgen startede vi ud med morgenmad på en café, der ligger lige ud til det lille marked Marché des Enfants Rouges i 39 Rue de Bretagne. Det var fin morgenmad i solen og med udsigt til livet på det fine lille marked, der lå 5 meter fra caféen. Dejlig start på dagen.

Herefter tog vi til Montmartre, hvor vi gik op af bjerget fra Place Pigalle over den lille fin plads Abbesses til den meget turistprægede Place du Tertre før vi nåede Sacré Coeur med den storslåede udsigt over byen, og hvor vi nød nogle fantastiske gademusikanter. Vi ville have besøgt  La Maison Rose men stedet var desværre lukket, så det må vi prøve en anden gang, eller vente at høre fra andre, der har besøgt stedet. Det så hyggeligt ud!

Vi tog metroen retur til Marais, hvor vi i lighed med det der føltes som halvdelen af Paris ville have de kendte jødiske fallafels/pita take-away fra L’as du fallafel http://l-as-du-fallafel.zenchef.com/ . Vi stod i lang kø for at smage pita’erne – det var hele ventetiden værd. Vi indtog dem i en af de små parker, der ligger i tilknytning til det jødiske kvarter. Bagefter bevægede vi os over Place des Voges, hvor der var fyldt med mennesker, der lå og slængede sig på græsset i nærheden af springvandene, hvor de nød forårssolen, og ned til Promenade Plantée Det er en grøn gade på godt 4 km, der ligger oppe på et gammelt togspor, som nu er lavet om til gangsti. Det er verdens første eller største hævede gangsti. Fra højderne i det grønne kan man kigge ned på gaderne og livet under gangstien. Det var en fin tur med ro fra storbyens puls, hvor vi gik et par km.

Dernæst tog vi til Canal St. Martin, hvor vi slentrede fra metroen Jaurès og ned til vores hotel. Under vejs fandt vi en fin café, hvor vi kunne nyde livet, solen mv. sammen med en masse (andre :-)) unge, der sad og lå langs kanalbreden. På gåturen passerede vi forbi den café, der blev hårdest ramt under terrorangrebet i Paris i november 2015, og lidt senere var  vi også forbi spillestedet Bataclan, hvor det helt store angreb fandt sted. Det var lidt skræmmende, men heldigvis så er livet tilbage til normalt igen.

Jeg har tidligere været i Marais, hvor jeg har besøgt vinbaren Le Petit Fer à Cheval Det nåede vi ikke i den her omgang, men for andre kan I notere, at den er et besøg værd. Super charmerende midt i hjertet af Marais i klassisk gammel café-stil i et tæt lille lokale med en hesteskoformet bar.

Mandag morgen vandrede vi til rådhuset og Notre Dame, hvorefter vi gik gennem latiner-kvarteret og ned til Luxembourg haven. Det er en fantastisk fin park. Ude på naboøen til Notre Dame fik vi is fra Berthillon der efter sigende har den bedste is i Paris. Vanilje-isen var super.

Vores vandring gennem Paris, hvor vi samlet gik mere end 45 km på små 3 dage blev afsluttet med endnu et besøg på en dejlig restaurant. Denne gang i nærheden af Eiffeltårnet, og igen var det Palle fra mit arbejde, der havde givet et godt tip. Det er jo det, der er tanken med bloggen her, at vi gensidigt kan lade os inspirere – vi lytter alle gerne til dine tips 🙂

Vi fik frokost på  Les Fables de la Fontaine der ligger super hyggeligt sammen med en række andre restauranter ud til en fontæne. Vi sad uden for. Restauranten har 1 stjerne hos Michelin, men det kan man ikke mærke på prisen, når man får deres frokost-menu, hvor du kan vælge med to forskellige fine 3-retters menuer til hhv. EUR 28 og 32. Det var en helt perfekt afslutning på vores vandring i super fine oplevelser gennem Paris.

2 meninger om “Forlænget weekend i Paris – en vandring gennem oplevelser”

1. Jeg ville lige kigge efter lidt inspiration og opdagede, at der er flere af links’ne i Parisbeskrivelse, der ikke fungerer – synes bare, jeg ville sige det 🙂

1. Kære Ida Marie,
      Tak for dit feed-back. Jeg har lige tjekket, og du har jo ret, at der er ret mange, der ikke virker. Det får jeg snarest fixet 🙂