Lake District og Peak District – et besøg værd og møde med engelsk kultur, når det er bedst

Vi havde fra gode venner fået anbefalet et besøg til Lake District. Da vi i påsken 2015 skulle til Sheffield på familietur, hvor vi havde indkvarteret os i Peak District, så valgte vi derfor at forlænge turen, så vi startede med et besøg i Lake District. Det var værd at lytte til anbefalingen. Lake District er super smuk natur, ligesom Peak District også er et dejligt naturområde.

Vi fløj til Manchester, hvor vi lejede en bil. Billejen og udlejningsbureauet var for billigt, hvilket resulterede i lang ventetid, inden vi endelig fik udleveret bilen og var på vej med Lake District – ca. 150 km nord for Manchester. Forsinkelsen med bilen betød, at vi først ankom ret sent – kort efter kl. 22 – til vores destination, hotelet Linthwaite House, Windermere www.linthwaitehouse.com. Køkkenet var lukket, men alligevel var de søde på hotellet og tryllede noget let mad. Fint førstehåndsindtryk, der kun blev bekræftet den følgende dag.

Næste morgen stod vi op til en fantastisk udsigt over området, da hotellet ligger ret højt, og så vi fik en dejlig morgenmad. Vi kunne ved gennemgang af menukortet konstatere, at vi nok var gået glip af en dejlig middag aftenen før, men sådan var det!

Efter morgenmaden tog vi på rundtur i området startende med at se lidt på Windermere, der er en charmerende by, der ligger helt ned til søen. Herefter tog vi en kort færgetur, hvor vi krydsede søen og vandrede så lidt langs søbredden, inden vi kørte videre og så på området. Det er virkelig charmerende og hele kulturen er billedet på “klassisk” engelsk livsstil. Der er rige muligheder for at vandre i området.

Vi havde besluttet os for, at vi ville have  “afternoon tea”. Så vi nøjedes med lidt let frokost og besøgte så Gilpin Hotel & Lake Househttps://www.relaischateaux.com/gb/united-kingdom/restaurant/gilpin-hotel-lake-house-cumbria-windermere . Det levede helt op til forventningerne. Det var super.

Herefter bevægede  vi os til Peak District, nærmere bestemt The Snake Pass Innhttp://www.thesnakepassinn.co.uk/ . Det er et meget enkelt, billigt og lidt primtivt Inn, men hvor stemningen er fin og sød service. Gæsterne er kendetegnet ved, at de fleste bor der for at bruge stedet som udgangspunkt for deres vandringer i den skønne natur med bjerge.

Den næste dag besøgte vi Sheffield. Det er en ganske fin by at besøge på en dagstur.

Den følgende dag var vi på rundtur i Peak District. Det er en kæmpe nationalpark, hvor der er rige muligheder for at vandre og tilpasset nøjagtigt det niveau, som passer jer. Vandringerne kan så kombineres med hyggelige besøg på nogle af de mange Inns/Taverns, hvor vi om aftenen igen benyttede vores Michelin App med anbefaling af et spisested, The Chequers Inn. Det var som altid, når vi følger deres anbefalinger, fint.

Alt i alt et dejlig tur med masser af mulighed for at opleve engelsk klassisk kultur, når det er bedst. Vi følte at vores ophold i Lake District var for kort – det var i virkeligheden bare en appetitvækker – vi skal tilbage på et tidspunkt. Næste gang skal vi også spise middag på det dejlige hotel, hvor vi boede 🙂

Ardennerne i Belgien – et overset feriemål for en aktiv og forlænget weekend

For mange er Belgien lig med Bruxelles, EU’s hovedstad, samt øl og chokolade. Men, Belgien og særligt Ardennerne er meget mere, ikke mindst er det skøn natur, lækker mad, historie og aktiv ferie.

Hvordan kommer man til Ardennerne ? Den nemme måde er at flyve til Bruxelles, enten til hovedlufthavnen, Zaventem, der ligger lige uden for Bruxelles, alternativt og endnu bedre at flyve til Bruxelles Syd, Charleroi (Ryanair base). Fra Zaventem er der mindre end 1,5 times kørsel til hjertet af Ardennerne, mens turen kan gøres på under 1 time fra Charleroi. Vi er de sidste to år i pinsen fløjet til Zaventem, og har så lejet en lille billig bil i lufthavnen. Fly med hhv. Brussels Airlines fra Billund eller Ryanair fra København kan typisk gøres for ca. kr. 1.000 for en returbillet. Man kan naturligvis også vælge at køre i bil fra Danmark (ca. 900 km.)

Ardennerne, der er en lille bjergkæde i hjørnet af Belgien, Frankrig og Luxembourg, er kendetegnet ved masser af skove og en del fine floder. Den mest kendte flod er nok Lesse, men vi er også meget begejstrede for Semois. Floderne snor sig gennem det skovklædte bløde bjerglandskab. Bjergene giver også masse af muligheder for smukke udsigtspunkter, hvor man kan stoppe op og nyde udsigten. Er man heldig, så er der også et godt spisested i nærheden.

Med det kuperede terræn og den fine natur er det perfekt område til mountain bikes, landvejscykling, masser af fine og afmærkede vandreture samt ikke mindst kano- og kajak-roning, hvor der er rig mulighed for at leje udstyr og så bare sætte sig i båden og lade sig stille og roligt flyde med strømmen ned af floden. Fremme ved målet, så bliver man som en del af pakken transporteret retur med bil/bus til udgangspunktet for turen ned af floden.

Uanset valg af aktivitet, så bliver man naturligvis sulten, og her er der masser af fine valgmuligheder – fra det simple i form af croque monsieur, over det lidt tunge landlige køkken med alt i patéer, skinker mv. og til den finere gastronomi i kombination med enten lokale øl eller vin fra de nærliggende områder. Vi fik bl.a. en fin frokost på en anden restaurant i Alle, A Table! Se min (Turle S) og andres anmeldelse på tripadvisor https://www.tripadvisor.co.uk/ShowUserReviews-g2308632-d3908034-r373052664-A_Table-Alle_sur_Semois_The_Ardennes_Wallonia.html#REVIEWS

Vi har tit benyttet lejligheden til at hjembring fois gras, paté mv. indkøbt ved de lokale producenter, ligesom vi ofte har spist vores frokost på en terrasse uden for en restaurant.

Vi har fundet et sted, som vi synes er der perfekte udgangspunkt for en afslappet men aktiv ferie, hvor floden løber lige forbi hotellet, og hvor et hav af vandreture udgår fra den lille hyggelige by med rigt udvalg af spisesteder. Det er hotellet, Hostellerie Le Charme de la Semois http://www.charmedelasemois.com/en/home i den lille by Alle. Hotellet har endda en lille pool helt ned til floden, som sikkert fint kan benyttes om sommeren, og som kan vække jubel hos børn. Stedet er fremhævet af Michelin som Bib Gourmand-sted de sidste 4 år – altså god kvalitet for rimelige penge. Michelins vurdering af Bib Gourmand-steder er vi aldrig blevet skuffet over.

Værelserne er fine og enkle, men stedets helt store aktiv er dets fantastiske køkken og super søde og serviceminded værtsfamilie. Maden er gennemført lækker med de bedste råvarer (de laver bl.a. selv fois gras, som vi også har købt) og fint udvalg af vine. Vi har typisk købt et pakkeophold, hvor vi har haft halvpension, og hvor vi den ene aften har fået deres gastronomi-menu med 6 retter. Det bør I ikke snyde jer selv for. For en overnatning med halvpension og gastronomimenu betaler man EUR 120 pr. person i dobbeltværelse. Det er jo ganske rimeligt – god appetit 🙂 Book i god tid, det er velbesøgt. Se min (Turle S) og andres anmeldelse på tripadvisor https://www.tripadvisor.co.uk/ShowUserReviews-g2308632-d2289245-r373049499-Le_Charme_de_la_Semois-Alle_sur_Semois_The_Ardennes_Wallonia.html#REVIEWS

Besøger I området i april – maj måned, så snyd ikke jer selv for de mest fantastiske hvide asparges evt. i kombination med noget Ardenner-skinke.

I området er der også rig mulighed for at dyrke historien, hvor Ardennerne var centrum for en del slag både i 1. og 2. verdenskrig.

I meget langt derfra er der også mulighed for at besøge Han-grotterne, nogle af verdens største drypstenshuler ved byen HansurLesse.

Har I fået mod på at bevæge jer mere rundt i Ardennerne, så er det også oplagt med et kort besøg i ølbyen Rochefort, ikke langt fra Han-sur-Lesse.

Endelig bør I ikke snyde jer selv for den meget pictoreske by Durbuy, der også er udgangspunkt for en række fine vandreture. Byen er dog langt mere præget af turisme end vores favorit, Alle.

Ardennerne er oplagt til udendørsliv, så det rigtigste tidspunkt at besøge området er i perioden april – oktober. I efteråret er skovens farver fantastiske. Tager I en hel uge i Belgien, så er Brügge (mini-Venedig), Gent og Antwerpen også super steder at besøge.

Prøv noget nyt og overrask familien eller vennerne med noget de næppe har prøvet før – en tur til Ardennerne!